Moja Polska

ROK SZKOLNY 2007/2008


Klasy 3b i 3d w Małopolsce i na Podhalu


    Są w Polsce takie ważne miejsca, które powinny być znane każdemu mieszkańcowi naszego kraju. Uczniowie klas 3b i 3d mieli okazję poznać kilka z nich podczas wycieczki zorganizowanej na początku maja.

    Trasa wiodła przez Małopolskę i Podhale do Tatr. Po drodze zwiedzano największy hitlerowski obóz koncentracyjny i obóz zagłady na ziemiach polskich Auschwitz-Birkenau. Baraki więźniów, komory gazowe, piece krematoryjne zrobiły na wszystkich wstrząsające wrażenie. Opowieść przewodnika pozwoliła wyobrazić sobie warunki obozowe, w jakich przyszło żyć i umierać więźniom.


       



    Podczas wyjazdu była również okazja do zwiedzenia Krakowa-dawnej stolicy Polski. Zamek wawelski, katedra i jej wspaniałe muzeum, groby polskich królów, ulica Grodzka, Stare Miasto z Kościołem Mariackim i ołtarzem Wita Stwosza - to najważniejsze miejsca, które obejrzano. Tam każdy kamień pamięta historię, o której tak często się zapomina.


       



    I w końcu Zakopane - zimowa stolica Polski. Baza wypadowa do wypraw w Tatry - najwyższe i dla niektórych najpiękniejsze polskie góry. Spacer przez Halę Gąsienicową do Czarnego Stawu pod Kościelcem był wielkim przeżyciem, szczególnie, że część drogi wiodła zaśnieżonym szlakiem. Odpoczynek w schronisku "Murowaniec" pozwolił na zebranie sił, a te były potrzebne następnego dnia w Dolinie Kościeliskiej, gdzie długi marsz odbył się z towarzyszeniem ulewnego deszczu.


     

     

     



    Poza wymienionymi miejscami była też okazja do poznania Wadowic, Wieliczki, Kalwarii Zebrzydowskiej i klasztoru w Staniątkach.


     

     



    Zdjęcia: Karol Marcewicz-kl. 3b.

ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI


    11 listopada 1918 roku – to data, którą pamiętać powinien każdy Polak. W każdą kolejną rocznicę odzyskania niepodległości na budynkach urzędów, zakładów pracy, szkół i coraz częściej domów prywatnych powiewają biało-czerwone flagi. Pojawiły się one również na budynku naszej szkoły. Nie był to jedyny akcent nawiązujący do Święta Niepodległości. 14 listopada odbył się uroczysty apel, podczas którego przypomnieliśmy sobie nie tylko moment narodzin Polski po rozbiorach, ale także drogę naszego kraju do wolności po II wojnie światowej.

ROK SZKOLNY 2006/2007

3 Maja – cóż to za data? 27.04.2007

    W piątek 27 kwietnia 2007 r. grono pedagogiczne oraz uczniowie naszego gimnazjum zebrali się w sali gimnastycznej, aby uczestniczyć w akademii poświęconej 216 rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja.
    Występom aktorów towarzyszył chór szkolny oraz zespół taneczny. Całość urozmaicała prezentacja multimedialna.
    W uroczystości (w rolach prowadzących i recytatorów) wystąpili: Paweł Bożyk (klasa 3b), Michalina Marecka (kasa 3e), Justyna Dobryłko, Ewa Nestorowicz, Marek Świątkowski, Filip Ziontkowski (klasa 2b), chór szkolny oraz zespół taneczny w składzie (Roksana Banasiak, Aleksandra Szczuko, Weronika Kurka, Agnieszka Spiechowicz (klasa 2b). Całość przygotowały pp. Joanna Sienkiewicz, Renata Perz, Beata Urbanowicz, Monika Zdybicka, Jolanta Listkowska. Zobacz: artykuł + zdjęcia

Uroczysty Apel 10.11.2006

    10 listopada 2006 roku, w przededniu 88 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości w naszej szkole odbył się uroczysty apel.
     Montaż słowno-muzyczny został tak pomyślany, aby przypomnieć uczniom najważniejsze wydarzenia od chwili pierwszego rozbioru Polski do momentu odzyskania wolności przez naród polski. W uroczystości (w rolach prowadzących i recytatorów) wystąpili: Karolina Firlej, Katarzyna Pawłowska, Julia Wasik, Paweł Bożyk, Krzysztof Kortas (klasa 3b), Filip Ziontkowski (klasa 2b) oraz chór szkolny. Całość przygotowały pp. Renata Perz, Joanna Sienkiewicz, Beata Urbanowicz. Zobacz: artykuł + zdjęcia

ROK SZKOLNY 2005/2006

SZKOLNY KONKURS „25 LAT NSZZ SOLIDARNOŚĆ”

    7 grudnia odbył się w naszej szkole konkurs związany z 25 rocznicą powstania NSZZ „Solidarność”. W konkursowe szranki stanęło 20 uczniów, którzy zainspirowani wcześniejszą wystawą , chcieli poszerzyć swoje wiadomości i sprawdzić się w rywalizacji z innymi.
    W czasie konkursu musieli oni wykazać się wiedzą m. in. o strajkach w sierpniu 1980 r., wydarzeniach stanu wojennego, formach oporu społeczeństwa wobec władzy czy funkcjonowaniu Związku po rozmowach Okrągłego Stołu.
    Pytania konkursowe opracowali organizatorzy wystawy „25 lat NSZZ Solidarność” – Renata Perz i Jarosław Ryhanycz.(PATRZ ZAKŁADKA WYDARZENIA)

    A oto wyniki konkursu:
        I miejsce (exequo) – Dominik Hołyst – kl. III B i Andrzej Matejski – kl. III C
        II miejsce – Jan Uniejewski – kl. III C
        III miejsce (exequo) – Marcin Olszonowicz – kl. III B, Robert Stefaniuk – kl. III C i Natalia Szarko – kl. I C
        IV miejsce (exequo) – Jakub Gorzyca – kl. III D i Paweł Pietrasik – kl. III D
        V miejsce - Paula Bieczńska – kl. II A
        VI miejsce (exequo) – Michalina Mirecka – kl. II E i Michał Rakowski –kl. III B
        VII miejsce (exequo) – Dawid Dowlarz – kl. III D, Dobrochna Głąbińska – kl. I E i Paweł Lachowicz – kl. I A
        VIII miejsce – Weronika Czajka – kl. I E
        IX miejsce(exequo) – Konrad Kopczyński – kl. I E, Karol Marcewicz – kl. I B
        X miejsce(exequo) – Monika Anweiler – kl. II E, Piotr Janik – kl. I E
        XI miejsce – Dominika Bownik – kl. – II A

    Gratulujemy wszystkim uczestnikom konkursu. Należą oni do osób, które chcą się rozwijać i poszerzać swoją wiedzę, a to jest duży atut, który zaprocentuje na pewno jeszcze nie raz. Nagrody ufundowane przez Zarząd Regionu NSZZ „Solidarność” Pomorza Zachodniego zostaną wręczone na apelu podsumowującym I semestr.

    Renata Perz, Jarosław Ryhanycz

Młodzi głosują
Młodzieżowe Wybory Prezydenckie 2005



4 października odbyły się młodzieżowe wybory prezydenckie. Zostały one poprzedzone kampanią wyborczą. Plakaty prezentujące wszystkich kandydatów pojawiły się na korytarzach szkolnych. Skupiliśmy się na tym, co kandydaci proponują w dziedzinie edukacji. W czasie nadchodzącej kadencji większość z nas osiągnie pełnoletność i nadal będzie się uczyć, więc to nas najbardziej interesowało.
Audycje w szkolnym radiowęźle uświadamiały znaczenie wyborów i zachęcały do głosowania.
Przy okazji kampanii przypomnieliśmy także sylwetki wszystkich poprzednich polskich prezydentów.
A oto wyniki głosowania:
Nad przebiegiem wyborów czuwała Młodzieżowa Komisja Wyborcza w składzie:
Przewodniczący: Jan Uniejewski
Zastępca przewodniczącego: Dawid Dowlarz
Członkowie komisji: Sylwia Juraszek, Tomasz Kujawa, Karolina Mocio, Claudia Słowik

PRZEBIEG GŁOSOWANIA
Ilość uczniów: 378
Oddanych głosów: 233 (61%)
Głosów ważnych: 233 (100%)
Głosów niewaznych: 0 (0%)

WYNIKI GŁOSOWANIA

Kandydat głosy(%) porównawczo
Tusk Donald Franciszek 13156%
Kaczyński Lech Aleksander 4519%
Lepper Andrzej Zbigniew 21 9%
Borowski Marek Stefan 16 6%
Bochniarz Henryka 7 3%
Korwin-Mikke Janusz Ryszard 6 2%
Bubel Leszek Henryk 4 1%
Słomka Adam Andrzej 2 0%
Giertych Maciej Marian 1 0%
Ilasz Liwiusz Marian 0 0%
Kalinowski Jarosław 0 0%
Pyszko Jan 0 0%
Tymiński Stanisław 0 0%


Dla porównania – wyniki z wszystkich szkół, które uczestniczyły w projekcie:
1. Donald Tusk - 42,1%
2. Lech Kaczyński - 23,2%
3. Andrzej Lepper - 20,7%
4. Marek Borowski - 3,2%
5. Janusz Korwin-Mikke - 2,9%
6. Henryka Bochniarz - 2,2%
7. Jarosław Kalinowski - 1,2%
Wyniki przesłało 1449 szkół z całej Polski, frekwencja wyniosła 68,5%.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej, zajrzyj na stronę www.ceo.org.pl

A OTO NASZA FOTORELACJA Z WYBORÓW:
Głos oddaje przewodniczący komisji

W oczekiwaniu na głosowanie

Komisja wyborcza gotowa do pracy


Młodzi głosują
Młodzieżowe Wybory Parlamentarne 2005


19 września odbyły się w naszej szkole młodzieżowe wybory parlamentarne. Zorganizowaliśmy je w ramach projektu Centrum Edukacji Obywatelskiej „Młodzi głosują”.
Nad przebiegiem wyborów czuwała Młodzieżowa Komisja Wyborcza w składzie:
Przewodniczący: Dawid Dowlarz
Zastępca przewodniczącego: Sylwia Juraszek
Członkowie komisji: Tomasz Kujawa, Karolina Macio, Claudia Słowik, Jan Uniejewski



PRZEBIEG GŁOSOWANIA
Ilość uczniów: 377
Oddanych głosów: 222 (58%)
Głosów ważnych: 222 (100%)
Głosów niewaznych: 0 (0%)

WYNIKI GŁOSOWANIA

Komitet Wyborczy: głosy(%) porównawczo
Platforma Obywatelska RP 9643%
Prawo i Sprawiedliwość 5725%
Liga Polskich Rodzin 16 7%
Socjaldemokracji Polskiej 13 5%
Samoobrona Rzeczpospolitej Polskiej 13 5%
Sojusz Lewicy Demokratycznej 12 5%
Partii Demokratycznej - demokraci.pl 5 2%
Polska Partia Pracy 4 1%
Ruch Patriotyczny 1 0%
Polskiej Partii Narodowej 1 0%
Polskiego Stronnictwa Ludowego 1 0%
Centrum 1 0%
Dom Ojczysty 1 0%
Narodowego Odrodzenia Polski 1 0%
Platforma Janusza Korwin-Mikke 0 0%
Wyborców - Ogólnopolska Koalicja Obywatelsk 0 0%
Polskiej Konfederacji-Godność i Praca 0 0%
Partii Inicjatywa RP 0 0%
Konfederacja 'Ruch Obrony Bezrobotnych' 0 0%
Pozostałe komitety 0 0%



kwiecień 2004

Program „Moja Polska” wciąż trwa w naszej szkole.. Wiosną o nim nie zapomnieliśmy. Przy okazji świąt  przypomnieliśmy sobie nasze piękne zwyczaje wielkanocne. W tygodniu przedświątecznym szkolni radiowcy codziennie o nich opowiadali. Informacje na ten temat pojawiły się na klasowych gazetkach. Zorganizowaliśmy także konkurs na najciekawszą „polską” wydmuszkę. Najbardziej podobały się prace: „ Polski husarz” Diany Czeraszkiewicz z kl. VI b (SP 32), „Adam Małysz” Alicji Tokaj z kl. I d (GM 10) i „ Nie ma jak tradycja” Hanny Łapott z kl. II a (GM 10).


   Przystąpiliśmy do programu Centrum Edukacji Obywatelskiej "Moja Polska". Będziemy dyskutować na lekcjach wychowawczych i wiedzy o społeczeństwie o patriotyzmie, o tym, czym jest dla nas Ojczyzna, co to znaczy być polskim patriotą w zjednoczonej Europie. Ogłosiliśmy konkurs na Hasło dla Polski (hasło promujące Polskę i nowoczesny patriotyzm) oraz Młodzieżowe Logo Polski. Przeprowadzimy również plebiscyt na 10 rzeczy, bez których nie wyobrażamy sobie naszego kraju. Wyniki konkursów i plebiscytu ogłosimy 7.XI na imprezie z okazji Święta Niepodległości.

Święto Niepodległości w naszej szkole

 

W piątek (7. XI.), tuż przed długim weekendem obchodziliśmy w naszej szkole Święto Niepodległości. Zgodnie z naszym założeniem nie było smutno i melancholijnie, a radośnie i wesoło. Nie zrobiliśmy tym razem poważnego apelu, a imprezę , w której uczestniczyła cała szkoła. Było to możliwe dzięki nowej sali gimnastycznej, której doczekaliśmy się w końcu  po kilkudziesięciu latach ( jeszcze jeden powód do radości!).
     Klasy rywalizowały w konkurencjach umysłowych i sportowych.
 Drużyny „umysłowe” musiały rozwiązać krzyżówkę, rozpoznać osobę przedstawioną im na portrecie ( Józef Piłsudski) i bezbłędnie zapisać jej imię i nazwisko oraz wykazać się znajomością kolejnych zwrotek hymnu narodowego( w ciągu 90 sekund klasy I-sze miały napisać zwrotkę drugą, klasy II-ie- zwrotkę trzecią, a III-ie – czwartą).
 Drużyny sportowe sprawdziły swoje siły w torze przeszkód, „biegu z granatami” i biegu z flagą. Wyłoniono zwycięzców  w kategorii klas pierwszych, drugich i trzecich.
     Do boju zagrzewali zawodników kibice. Nie udało się rozstrzygnąć konkursu na najlepiej kibicującą klasę, gdyż komisja sędziowska uznała, że wszystkie klasy są świetnie przygotowane. Wszyscy, więc dostali w nagrodę słodycze.
    Sprawny przebieg zawodów nie byłby możliwy bez uczniów klas VI A i VI B ze szkoły podstawowej nr 32, którzy pełnili funkcje pomocników i sędziów technicznych. To oni prezentowali, jak powinny wyglądać poprawnie wykonane konkurencje sportowe, przekazywali wyniki do komisji głównej, troszczyli się o odpowiednie ułożenie sprzętów sportowych. Za okazaną pomoc czekała ich słodka niespodzianka i pamiątkowe dyplomy.

 

Kibice z klasy Ic

 

A oto nasz głos w dyskusji o współczesnym patriotyzmie:

        Co to znaczy być polskim patriotą w jednoczącej się Europie?

"Być patriotą w zjednoczonej Europie to znaczy kochać Europę tak jak swoją ojczyznę, cieszyć się z sukcesów krajów europejskich tak jak z sukcesów Polski. Powinno się szanować mieszkańców krajów europejskich, szanować ich święta narodowe, religijne itp."

Jacek i trzech Rafałów z IIIc

 

"W maju Polska wkroczy do Unii. Będzie to nowy rozdział w życiu Polaków. Wtedy słowo patriotyzm będzie oznaczało coś więcej. Ważna będzie tolerancja wobec innych państw europejskich. Nie będziemy mogli myśleć tylko i wyłącznie o korzyściach dla Polski, ale również trzeba myśleć o innych krajach. Powoli, w miarę jednoczenia się państw, będzie zanikał patriotyzm dla Polski, a rozwijać się  będzie patriotyzm dla Europy..."

Kasia, Ala, Ewa i Czesław z IIIc

 

        Jak współcześnie możemy wyrażać patriotyzm?

"Patriotyzm to miłość do Ojczyzny. Możemy go wyrażać poprzez przemyślane głosowanie w wyborach i uczestnictwo w referendach dotyczących naszego państwa. Możemy również podkreślać swoją przynależność narodową przy każdej okazji i rozsławiać naszą kulturę, historię i współczesne osiągnięcia kraju. Chcąc wyrazić uczucie jakim darzymy naszą Ojczyznę powinniśmy dbać o wspólne mienie i zwalczać niegospodarność. Musimy także szanować nasze symbole narodowe. Pomyślny rozwój państwa wiąże się z wizerunkiem naszego kraju w oczach sąsiadów i innych państw. Możemy go budować ucząc się, zdobywając wiedzę, wykształcenie i pracując za granicą sumiennie i dobrze. 

Paulina Sz. z IId

 

"Jednym z najważniejszych obowiązków patrioty jest pamięć o naszych świętach narodowych. Musimy także dbać o język ojczysty, bo kiedyś walczyli o niego nasi przodkowie."

Damian z IId

 

"Uważam, że każdy Polak powinien godnie reprezentować nasz kraj przed obcokrajowcami. Swoim postępowaniem powinniśmy przedstawiać Polskę w jak najkorzystniejszym świetle. Nie wolno wstydzić się tego, kim jesteśmy i tego, że kochamy swój kraj i kulturę. Powinniśmy być dumni ze swego pochodzenia."

Agata z IId

 

"My, młodzi ludzie, możemy okazać naszą miłość do Polski nie lekceważąc uroczystości państwowych, okazując szacunek dla symboli narodowych. Nie powinniśmy źle mówić o naszym narodzie. W rozmowach powinniśmy używać poprawnego języka. Pamiętajmy, że, czy tego chcemy czy nie, czy duża czy mała, czy biedna czy bogata, Polska zawsze będzie naszą Ojczyzną. "

Paulina N. z IId

 

 

"Patriotyzm jest szacunkiem i umiłowaniem Ojczyzny, gotowością do poświęcenia się dla niej i narodu. Charakteryzuje się on stawianiem dobra własnego kraju ponad interesy partykularne bądź osobiste. Kiedyś łatwo było wykazać, że jest się patriotą swoją postawą w walce o odzyskanie niepodległości kraju, ale jak można robić to teraz? W dzisiejszych czasach patriotyzm wyraża się w pełnieniu konstytucyjnych obowiązków obywatelskich, takich jak: służba wojskowa, obrona ojczyzny, wierność dla kraju. Prawdziwy patriota powinien też troszczyć się o wspólne dobro i dbać o stan środowiska naturalnego. Przestrzeganie prawa i gotowość do ponoszenia wszelkich ciężarów i świadczeń, w tym też płacenia podatków również zalicza się do obowiązków patriotycznych.  Najważniejsze w patriotyzmie jest poczucie silnej więzi emocjonalnej i społecznej z narodem, jego kulturą i tradycją. Można więc stwierdzić że wielu z nas jest patriotami."

Kasia z IIc

 

"Patriotyzm dzisiaj różni się bardzo od patriotyzmu sprzed kilkudziesięciu czy kilkuset lat. Dzieje Polski były bardzo burzliwe. Na terenie Polski toczyło się wiele bitew i wojen. Polską rządziły inne państwa. Wtedy Polacy-patrioci walczyli o jej niepodległość. Potajemnie uczyli się historii Polski. Inni Polacy z miłości do ojczyzny pisali patriotyczne wiersze np. Adam Mickiewicz. Obecnie za patriotę uważa się człowieka, który kocha swój kraj, ale jednocześnie szanuje kulturę innych narodów. Prawdziwi patriota szanuje godła i hymn narodowy. Stara się jak najlepiej pracować dla dobra swojego kraju, bierze udział w wyborach, jest gotowy poświęcić życie w obronie ojczyzny (na wypadek wojny). Współczesny patriota nie mówi źle o swojej ojczyźnie. Jest dumny z tego, że mieszka w Polsce. Cieszy się z osiągnięć sławnych Polaków np. W. Szymborskiej, Cz. Miłosza, W. Reymonta, H. Sienkiewicza, M. Curie-Skłodowskiej, L. Wałęsy, Jana Pawła II oraz innych artystów i naukowców, gdyż ich dzieła przypominają całemu światu o istnieniu Polski. Myślę, że słowo patriotyzm traci swoje znaczenie. Coraz więcej państw łączy się (Unia Europejska). W wielu państwach obowiązuje jedna moneta (Euro). Można bez wiz przekraczać granicę wielu krajów. Młodzież w szkołach uczy się języków obcych. Dzisiaj mówimy "jesteśmy Polakami", ale już wkrótce powiemy "jesteśmy Europejczykami". "

Kamila z IIc 

 

 Jaka Polska?

"Jaka Polska? Żyjemy w czystym, pełnym zieleni kraju. Spokojnie chodzimy po ulicach, nawet późnym wieczorem. Wiemy bowiem, że policja i sądy są skuteczne, a prawo jasne i konsekwentnie stosowane. Nikogo nie bulwersują odmienne poglądy. Powiedzenie: "Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe" jest powszechnie stosowaną zasadą. Nie boimy się więc nieuczciwości, zawiści, braku lojalności i odmowy pomocy. Darzymy się nawzajem szacunkiem i zaufaniem. Otaczają nas ludzie uśmiechnięci i życzliwi. Z wiarą patrzymy w przyszłość. Mamy pewność, że dostaniemy dobrą pracę, zapewnimy byt swoim rodzinom, a dzieciom edukację na wysokim poziomie. W przyszłości to one zastąpią nasze elity polityczne i będą kontynuować ich dzieło. Zaś współobywatele będą im udzielać wsparcia poprzez mądry i świadomy udział w życiu społecznym. Taka Polska!" 

Klasa IIIb przy współpracy p. R. Perz. 

 

"Uważam, że nie można uogólniać, że wszyscy Polacy są nietolerancyjni. To tak, jakby powiedzieć, że podczas II wojny światowej każdy niemiecki żołnierz był faszystą, a to przecież nieprawda."

Rafał z kl. IIIa

 

"Sądzę, iż Polacy są narodem tolerancyjnym. Patrząc nawet w przeszłość, w historyczne dzieje, łatwo zauważyć, iż Polacy od dawna byli tolerancyjnym narodem względem innych krajów. To tu Żydzi przybywali w celu znalezienia bezpiecznego miejsca do zamieszkania. Choć i w Polsce byli początkowo źle traktowani, jednak na pewno lepiej im się tu żyło, niż w innych państwach. Współcześnie w Polsce mieszka wiele mniejszości narodowych. Są to: Żydzi, Tatarzy, Ormianie, Czesi, Cyganie, Słowacy, Litwini, Ukraińcy, Białorusini i Niemcy. W Polsce można również nierzadko spotkać np. Murzyna. Oni wszyscy różnią się od Polaków np. kolorem skóry, wyznawaną religią, tradycją, obyczajami, językiem, którym się posługują. W demokratycznej Polsce mają oni, tak jak wszyscy obywatele swobodą wyznawanej religii, przysługują im takie same i obowiązki. Również i sami Polacy stają się coraz mniej zaborczy, coraz więcej z nas otwiera się na poznawanie innych obyczajów i kultury. Rzadziej zdarza im się, by Polacy oglądali się np. za Murzynem, który przechodzi obok nich ulicą. Stajemy się coraz bardziej tolerancyjni i bardziej wyrozumieli i pobłażliwi dla cudzych poglądów, upodobań i wierzeń. Zaczynamy coraz bardziej patrzeć na to, kim dany człowiek jest i co reprezentuje swoją osobą, a nie to, że np. jest Murzynem, czy Żydem. Im każdy z nas staje się bardziej tolerancyjny, tym nasz naród staje bardziej otwarty i przyjazny obcokrajowcom. To od nas samych zależy, jak będziemy odbierani w świecie. Myślę, iż jesteśmy narodem tolerancyjnym i powinniśmy się tym chlubić. Tak więc moim zdaniem Polacy są narodem tolerancyjnym i otwartym na poznawanie i obcowanie z inną kulturą, czy religią."

Alicja z kl. IIIc

 

"Polska jest krajem, którego mieszkańcy w większości wierzą w stereotypy. Dla przeciętnego Polaka Cygan to oszust, Żyd to skąpiec, a po Niemcu nie można się spodziewać niczego dobrego. Takie nieprawdziwe przekonania dotyczą, wszystkich grup wiekowych. Ludzie starsi, którzy pamiętają jeszcze wojnę, w dalszym ciągu mają za złe Niemcom, o których pogardliwie mówi się "szwaby". Ta niechęć spotykana jest też u części młodzieży. I to właśnie ta niedokształcona część młodych ludzi, najczęściej wierzy w różnego rodzaju stereotypy. Usłyszą gdzieś, że podobno Cyganie (Romowie) wróżą i oszukują przy tym i nie będą zastanawiać się czy naprawdę tak jest, tylko uwierzą w to. Panuje też niechęć do innych ras i narodów. Bardzo popularne są pogardliwe określenia nadawane przedstawicielom innych ras, np. Azjaci to "Żółtki", a Murzyni - "Czarnuchy". Ta niecheć i powstałe stereotypy wynikają najczęściej z niewiedzy lub z obawy przez  innymi nacjami. Obawa wynika z tego, że boimy się, iż inne narody są od nas lepsze, czy mądrzejsze. Jest to typowo polskie zachowanie, które ukształtowało się na przestrzeni ostatnich kilku dziesięcioleci. Nasz kraj rzadko zdobywa znaczące nagrody lub odnosi sukcesy w różnych dziedzinach, dlatego odreagowujemy na obcokrajowcach. Na szczęście w Polsce wyrasta nowe, bardziej tolerancyjne pokolenie, które ma umysł na integrację. Miejmy nadzieję, że za kilkanaście, kilkadziesiąt lat, Polska będzie tolerancyjna tak, jak za swojej przeszłości."

Zuzanna z kl. IIIa

 

"Polacy są mało tolerancyjni w stosunku do przedstawicieli innych narodów. Bardzo często ludzie widząc "obcą" osobę naśmiewają się z niej, krytykują za wygląd, za kolor skóry, za to w co jest ubrana itp., a przecież nie to jest ważne. Istotne jest jaki ten ktoś jest "w środku". Polacy nie akceptują obcokrajowców, ale też samych siebie. Turyści odwiedzający Polskę i mniejszości narodowe mieszkające tu, narażone są na wiele nieprzyjemności z naszej strony, słyszą mnóstwo przykrych słów pod swoim adresem. A przecież tak nie powinno być! Powinniśmy być tolerancyjni. Akceptować innych, bez względu na to jaki mają kolor skóry, skąd pochodzą. jakiego są wyznania. Nie powinniśmy stawiać tych rzeczy na pierwszym miejscu. Szczególnie teraz, kiedy wchodzimy do Unii..."

Paulina z kl. IIIa

 

"Myślę, że na pytanie "Czy Polacy to naród tolerancyjny" nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi "tak" lub "nie". Jest to zagadnienie za bardzo złożone, żeby odpowiedź była tak prosta. Trudno mi jest wypowiedzieć się "w imieniu" całego narodu, ale spróbuję. W Polsce mniejszości narodowe to około 2% całego narodu. Nie jest to wiele, jednak w tych dwóch procentach znajdują się Białorusini, Ukraińcy, Litwini, Niemcy, Słowacy, Cyganie, Czesi, Żydzi, Ormianie, Tatarzy. Nigdy jeszcze nie słyszałam o jakiejś szczególnej agresji czy nienawiści w stosunku do tych ludzi, aczkolwiek nie mówię, że tak nie jest. Na pewno tak samo jak i w Polsce, tak i w innych krajach, znajdą się osoby, które żywią nienawiść w stosunku do mniejszości narodowych. Jednak rzadko się o tym słyszy w mediach. Jeśli chodzi o młodzież, to raczej nastawiona jest przyjaźnie do tych ludzi. Coraz częściej wykazują zainteresowanie kulturami niektórych mniejszości narodowych. Wiele osób np. zaczyna uczyć się języka rosyjskiego. Dzięki temu młodzież poznaje nie tylko język, ale również tradycje danego państwa czy ludu. Innego zdania niż młodzież są osoby starsze. W pewnym sensie nie powinniśmy im się dziwić, gdyż nasi dziadkowie przeżyli okropne czasy, których nie wyśnimy nawet w najgorszym koszmarze... Uraz do Rosjan czy Niemców jest chyba czymś normalnym dla tych ludzi... Wychowali się również w czasach, gdzie mówiono, że Żyd to największy "skąpiec", a Cyganie kradną. Jeśli coś takiego jest wpajane od dzieciństwa, to potem trudno to usunąć z głowy, tak jak trudno jest wypielić chwasty, gdyż myśl ta ciągle powraca. Tak więc osoby starsze są raczej nietolerancyjne w stosunku do niektórych mniejszości narodowych. Jeśli chodzi o różne powiedzenia krążące po Polsce, do tych narodów, to nie zawsze są one prawdziwe i oczywiście nie odnoszą się one do każdego. Przecież każdy się zmienia, a opinia, która została wypowiedziana dawno temu, nie musi być teraz prawdą. Dlatego myślę, że nie należy kierować się tymi powiedzeniami. Natomiast jeśli chcemy, żeby nas traktowano dobrze w innych krajach, musimy być również tolerancyjni. Każdy Polak powinien o tym pamiętać, bo czasami opinia o danym kraju, wystawiona jest na podstawie tylko jednej osoby. Tak więc powinniśmy dawać dobry przykład również innym krajom i pokazywać, że potrafimy być tolerancyjni..."

Kasia z kl. IIIc

 

Żeby Polska mogła istnieć w przyszłości i prawidłowo funkcjonować potrzebni są uczciwi ludzie, dla których ważniejsze będą dalsze losy państwa i obywateli, niż własne interesy. Władza, która będzie wybierała to, co niekoniecznie jest proste do wykonania, ale rozwijać i ulepszać naszą ojczyznę, nawet kosztem własnych interesów. Polska bez korupcji, w której prawo jest jasno przestawione i przestrzegane. Bardzo ważne jest też samo społeczeństwo. Dobrze by było, gdyby ludzie chcieli współpracować z władzą, a nie tylko na nią narzekać i oczekiwać zmian na lepsze. Przecież gdyby ludzie podsuwaliby własne pomysły i pomagali w ich realizacji, część z nich z pewnością zastałaby zrealizowana.

Ania z IIIb

 

Polska powinna być krajem opartym na tradycyjnych wartościach, które przez wieki kształtowały pokolenia Polaków. Jak to kinoeczne w obliczu liberalnych prądów, które próbują "zniszczyć" osadzoną na tradycyjnych wartościach Europę. Aby oprzeć się wszechobecnemu popularyzmowi, ludzie powinni zwracać większą uwagę na edukację.

Marek z IIIb

 

MŁODZIEŻOWE LOGO POLSKI

 

Rozstrzygnięty został szkolny konkurs na młodzieżowe logo Polski. Wpłynęło wiele ciekawych prac. Komisja konkursowa w składzie: p. Monika Zdybicka, p. Renata Perz, p. Anna Rogala, p. Katarzyna Misztak, p. Halina Usewicz za najlepsze uznała prace autorstwa Katarzyny Kozłowskiej i Magdaleny Trojnar z kl. I D, Aleksandry Fiuk i Ewy Gmińskiej z kl. III C oraz Katarzyny Kowalik również z kl. III C. Prace te zostały wysłane do Warszawy, gdzie będą oceniane wraz z innymi z całej Polski w konkursie Centrum Edukacji Obywatelskiej.

 

Katarzyna Kowalik IIIc

Aleksandra Fiuk i Ewa Gmińska IIIc

Magdalena Trojnar i Katarzyna Kozłowska Id



A oto inne prace wykonane przez uczniów w ramach tego konkursu:

Cepowska Bogusławska Martelus Kołcz IIIc

Drozdowska Dagmara IIIa

Karolina Kakowczyk, Alicja Tokaj Id

Franek Petrkiewicz IId

Michał Kostecki IId

Ola Olejarz, Patrycja Palacz IIIc

Hasło dla Polski

Oto nasze propozycje haseł:

Klasa IIIb:
1. Polska! - mucha nie siada!
2. Niepospolita Rzeczpospolita Polska
 
Klasa IIIc:
1. Europo przyjmij nas, bo na to już najwyższy czas!
2. Polska da się lubić, można się nią chlubić!
3. Rzeczpospolita Polska - naszą wspólną "chatą"!
4. Polakiem być - nie mamy się z czym kryć!
 
Klasa IId:
1. Kradnij, zabijaj, ale Polskę omijaj
2. Polska dla małolata - najlepszym domem świata.
3. Polska - wczoraj słabość! Dzisiaj siła! Jutro przyszłość!
 
Klasa IIIa:
1. Podaruj Polsce słońce!
2. Niech nasza polskość nie zginie!
 
Klasa IIc:
1. Nie bądź idiotą, bądź patriotą!
2. Polskie orły mierzą wysoko.
 
Klasa Ic:
1. "Polska"
Jest naszym domem, ojczyzną!
Jest naszą dumą i chwałą!
Cieszmy się Polską całą!
Mówmy o niej śmiało!

 

Wyniki plebiscytu na 10 rzeczy, bez których nie wyobrażamy sobie Polski:

1. Hymn
2. Godło
3. Język polski
4. Jan Paweł II
5. Obyczaje
6. Bałtyk
7. Pierogi
8. Adam Małysz
9. Fiat 126p
10. Pogoń Szczecin